Day 5, Grand Canyon

14 juni 2017 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

Vandaag staat geheel in het teken van de Grand Canyon. We rijden er vanuit Flagstaff even naartoe, 1.5 uur is niets hier. We hebben wel een alternatieve route nodig ivm bosbranden. We worden afgezet bij Bright Angel Lodge en Tania, onze reisleidster, heeft ons uitgelegd wat we allemaal kunnen doen vandaag. Ik besluit om te gaan lopen ipv met de bus naar de vaste uitkijkpunten en met 7 mannen lopen we richting de Grand Canyon. Dit kuiltje in de aarde is ècht onwerkelijk om te zien. Het is ook niet voor niets 1 van de 7 natuurlijke wereldwonderen. Op de foto's zie je haast geen diepte, maar om weer even een impressie te geven: 446 km lang, 29 km breed op het breedste stuk en meer dan 1600 meter diep. En ik mag vandaag op het randje lopen! Nou zou je denken dat de boel wel een beetje veilig is afgezet en ik zal verklappen dat we allemaal uiteindelijk weer in de bus zijn beland, maar ècht: je zit er op veel stukken maar een paar cm vanaf en alleen bij de originele uitkijkpunten staan hekken. Geen wonder dat er af en toe ééntje inkukelt. Het is vandaag bloedheet en op deze hoogte gaat het hard, dus de rugzak zit vol water. Eén uur later en de halve voorraad water al kwijt komen we tot de conclusie dat dit een mooi vermoeiend dagje wordt. Het vervelende van de verder prachtige wandeling is dat je iedere 50 meter opnieuw denkt dat het uitzicht wat je nu hebt echt niet mooier kan! Om vervolgens iets verderop tot diezelfde conclusie te komen! Al zigzaggend en klauterend vervolgen we onze weg, na 7 km komen we vol indrukken aan bij Mohave Point en pakken de bus terug om vervolgens naar de andere kant te gaan en de South Rim te pakken. Prachtig! Na uiteindelijk 13 km in de hitte kom ik alleen aan bij de finish, 5 minuten voor de deadline en met 248 fraaie foto's van dit immense wereldwonder! In die laatste 5 minuten vind ik nog tijd om een mailtje te sturen. "Dear Donald! You're totally right about the big wall. But please don't build it on the Mexican border, put it next to the Grand Canyon!! The Rim scared the shit out of me! Kind regards, Jeroen." Terug naar Flagstaff. Vanavond hebben we een door Inge en Jiske bedachte Amerikaanse party, 'Proud to be fout'. Met het codewoord op zak ('Gerard Joling') ga ik na het eten met een sixpackje biertjes de lodge van het hotel in. Het wordt weer een gezellige avond...