Day 7, Arches National Park & Dead Horse Point

16 juni 2017 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Op de weerapps krijg ik waarschuwingen binnen en voor vandaag wordt er ondanks de hoogte van 1700 meter een keurige 36°C voorspeld. We rijden naar Arches National Park voor de grootste verzameling zandstenen bogen ter wereld. Water, ijs, extreme temperaturen en ondergrondse zoutbewegingen zijn verantwoordelijk voor een weidse omgeving met meer dan 2000 fraaie Arches, maar ook allerlei andere grillig gevormde rotsformaties. Aangezien we geen tijd hebben om ze allemaal te bekijken maken we een wandeling van 1.5 uur langs Balanced Rock, North & South Window, Turret Arch en Double Arch. Unieke creaties van de natuur! Ik besluit de alternatieve route te nemen en kom op de mooiste plekjes. Je hebt hier zulke mooie vergezichten, je ziet (en hoort) gewoon niets, alleen natuur en de creaties die ontstaan zijn. Op een gegeven moment had ik ook uitzicht op de La Sal Mountains in de verte met toppen van 4000 meter, met sneeuw. Ik krijg toch hoe langer de reis duurt steeds meer het gevoel dat de wereld qua natuurschoon niet hélemaal eerlijk verdeeld is. Op naar Dead Horse Point! Eén van Utah's meest spectaculaire uitzichtpunten: we kijken uit op de 667 meter lager gelegen Colorado River die om het rotsplateau heen kronkelt. Dit is wel even een stukje groter dan Gooseneck gisteren, qua canyon, alhoewel ik Gooseneck prachtig vond. Heel mooi om te zien hoe de rivier zich hier ook een weg heeft gebaand door het landschap. Je voelt je bij al die wonderen van de afgelopen dagen wel heel nietig, als je bedenkt dat deze zijn ontstaan in de loop van vele miljoenen jaren. We komen aan het eind van de middag terug in Moab en de thermometer tikt nog keurig de 38°C aan. Op mijn hotelkamer lees ik dat de vooruitzichten voor de aankomende dagen gunstig zijn, we gaan voor de 47°C!

1. Aafke:
    17 juni 2017
    Jeroen wat schrijf je mooi en wat ben ik onder de indruk van je verhalen en foto's. Je moet wel heel erg genieten !
  2. Wendy:
    17 juni 2017
    Wauw wat mooi jeroen! Heel veel plezier nog en lekker genieten! Groetjes stef en wendy
  3. Linda:
    17 juni 2017
    Jeroen wat gaaf om te zien!!! Heel leuk om je verhalen te lezen!! Lekker van genieten !! Groetjes Linda en peter en liz en Jim
  4. Machteld Vrijman:
    18 juni 2017
    WoW Jeroen!! Wat super om te lezen! Wat een ervaring! Geniet ervan!!
  5. Dick:
    Tjonge jonge jonge.
    Wat gaaaaaf!! Hoe is de bus waarmee je reist? En k zie dat je een petje hebt. Niet van LA Rangers?! 47° verwacht.... Pff bus heeft airco en getint glas hoop ik.
    K Wacht graag op je volgende verslag! !
    Toppie.
  6. Maikel:
    18 juni 2017
    Mooie foto's muis. En blijven smeren!
  7. Jeroen Lensen:
    18 juni 2017
    Ha Dick! Bus is goed uitgerust, getint glas en airco gelukkig. De ene dag zit ik naast iemand, dan weer een dag lekker even alleen. Petje...die had ik nog, maar ben nog geen goeie tegengekomen. Wel een dikke gave cowboyhoed!
  8. Dick:
    19 juni 2017
    Cowboy hoed ! FOTO'S laat zien.
    gaaf hoor je schrijft: goed duidelijk prettig.