Day 14, Yosemite Park

23 juni 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Vandaag hebben we wederom een afstand te overbruggen, iets meer dan 400 km, maar we gaan 's middags wel Yosemite Park bezoeken. Laat dat nou net vooraf één van mijn favorieten zijn! Normaliter is het ook in Yosemite fiks koeler i.v.m. de grote hoogtes, ik heb gelezen dat het er soms rond deze tijd nog bij het vriespunt kan zijn, maar in het kader van de 'Heat Wave' knallen we gewoon weer naar 30°C. John Muir, Founder van het Park zei ooit het volgende over Yosemite: "It is by far the grandest of all the special temples of Nature. I was ever permitted to enter". Het Park is prachtig! Bij Inspiration Point zien we 'El Capitan', een onwijs grote steile granieten berg, die een prachtig panorama geeft tezamen met Half Dome, Cathedral Dome en dè blikvanger: Yosemite Fall, een waterval van meer dan 700 meter hoog! We reizen verder het Park in voor een wandeling langs o.a. die grote waterval. Ze hebben nog veel meer watervallen, het Park is uiteraard weer heel groot, maar dit is de mooiste en we hebben geluk, want vanaf augustus is de waterval opgedroogd. Voor de wandeling krijgen we een 'bereninstructie', want die lopen hier schijnbaar rond. Ondanks de temperatuur en de waarschuwing het vooral niet te doen neem ik me voor om toch maar een flink stuk te gaan hardlopen, mocht ik er één tegenkomen...Tijdens de wandeling openbaart zich een wonderschoon geheel met bergbeekjes, rotsformaties en de Upper & Lower Yosemite Fall: super! De onwaarschijnlijke hoeveelheid water en de kracht van dit geweld doet me geloven dat ik in het ootje genomen word: hoe kan zoiets ineens over een paar maand opgedroogd zijn? Het zal zo zijn, in de winter begint'ie gewoon weer van voor af aan. We komen vlakbij de waterval en worden zowat omver geblazen, douchen had ik vanochtend dus achterwege kunnen laten. Voor het tweede gedeelte van de wandeling staat een bezoek aan de Merced River op het programma, maar helaas is deze woeste, onstuimige rivier buiten zijn oevers getreden en kunnen we er niet heen. Als we onze weg in de bus vervolgen en een dikke 1.5 uur via haarspeldbochten en slingers naar beneden afdalen zien we gelukkig wel steeds de rivier naast ons en de waarschuwing vooraf om vooral niet de rivier in te gaan kan ik wel begrijpen: de rivier ziet wit van het schuimbekken, ze gaat in razende vaart dalwaarts. Yosemite National Park...een èchte aanrader! P.s. hardlopen is er trouwens niet van gekomen vandaag...