Day 13, Sequoia National Park

22 juni 2017 - Sequoia National Park, California, Verenigde Staten

Op naar Sequoia National Park! In dit gebied staan reusachtige Sequoia Trees, deze hoge bomen bereiken soms een hoogte van meer dan 80 meter en zijn de meest volumineuze bomen ter wereld! De reis ernaartoe is een bijzondere, we stijgen flink qua hoogte en nemen zóveel haarspeldbochten, ik zit achterin de bus en het voelt als een attractie in een pretpark. Qua temperatuur is er ook een verandering, om jullie een idee te geven: ze voorpellen bij het hotel in Visalia een temperatuur van 42°C, in Sequoia Park 17°C...Het Park behoort tot de Sierra Nevada, een uitgestrekt gebergte, groter dan de Zwitserse, Italiaanse en Franse Alpen bij elkaar. We zijn op zoek naar Mr. Sherman: 'The Biggest of them all', de allergrootste boom ter wereld!! We maken een wandeling, het is gewoon warm en we vinden the 'General Sherman'; qua volume en gewicht de grootste boom ter wereld. Hij is inderdaad dik en groot, maar net als de meesten had ik er stiekem iets meer van verwacht, alhoewel het een beste boom is. Qua leeftijd is'ie al best oud: schattingen lopen uiteen van 2200 tot 2700 jaar oud! De wandeling door het bos is leuk, er staan nog meer reuze Sequoia's. We gaan nog naar 'General Grant',  voordat ze Mr. Sherman ontdekten dachten ze tot 1931 dat deze boom de grootste was. Mr. Grant staat beter gepositioneerd en ziet er overweldigender uit, ook staan er meer mammoetbomen bij hem in de buurt. Tja, best groot! Je ziet het misschien niet op de foto's, maar als je er zelf naast gaat staan dan besef je wel hoe hoog en groot ze zijn. Je kunt ze ook verdraaid moeilijk op de foto krijgen. We komen op tijd weer aan in ons hotel in Visalia, tijd om te relaxen. We gaan met een flinke groep eten en daarna hebben we het nog even gezellig in de lobby. We hebben lol over hoeveel er in dit hotel wel niet mis is gegaan, de kamers klopten niet, de bedden niet, de rekeningen in het restaurant niet, de airco heeft veel standen, maar de enige die werkt is standje 35°C...gelukkig wordt het uiteindelijk allemaal redelijk opgelost en krijg ik nog 2 ontbijtvouchers en een fles champagne ter compensatie. Alleen die airco, die kende nog steeds maar die éne stand....